Un paradox, în sens literar, reprezintă un instrument de ilustrare a complexității umane prin situații în care ideile se intersectează în mod contradictoriu, aducând în prim-plan o varietate de interpretări. În universul complex al romanului obiectiv „Baltagul” de Mihail Sadoveanu, personajul central, Vitoria Lipan, devine o oglindă a paradoxurilor ce înconjoară credința, superstiția și autoritatea spirituală.
Tradițiile moldovenești pline de superstiții și importanța deosebită acordată bisericii în mediul rural conturează trăsături paradoxale în personalitatea Vitoriei. Deși protagonista este profund credincioasă, angajată în rugăciuni și ritualuri ortodoxe, paradoxul se dezvăluie în momentele în care ascultă semnele din vise, îndemnuri care o avertizează asupra dispariției soțului său, Nechifor. Conflictul său interior are loc între respectarea credinței tradiționale și interpretarea personală a semnelor divine. La început caută sprijin la părintele Dănilă din sat, care o încurajează spunându-i ca prin rugăciune și prezența la slujbă, în curând i se va întoarce soțul acasă „Vitoria Lipan se îndrepta spre biserica pe ulicioare lungi și croite, apoi pe cărări printre grădini. Luneca din când în când prin mâzgă, dar altfel calea era curataă, căci pietrișul și năsipul sorbisera zloata. Biserica era așezată pe-un dâmb, cu tțintirimul împrejur, în apropiere, în dreapta, se ridica gospodăria părintelui Dănila, cu case, șuri si heiuri.”
În momentele tensionate dinaintea plecării sale în căutarea soțului dispărut, Vitoria Lipan se adresează părintelui Visarion starețul, de la apa Bistriței, în căutarea unui sfat divin. Cu toate că părintele îi indică posibilitatea de a apela la autoritățile locale, cum ar fi poliția și prefectura, pentru a desfășura cercetări, Vitoria își exprimă cu sinceritate nădejdea sa profundă în Dumnezeu. Afirmând, „nădejdea mea cea mare e în altă parte”, se remarcă faptul că în ciuda sugestiilor realistice ale părintelui Visarion, Vitoria nu își plasează în totalitate încrederea în demersurile umane.
Tot paradoxal, nefiind convinsă de afirmațiile preotului că Nechifor „Se poate să aibă omul o pricină de întarzie. Poate să fi căzut bolnav, și-a sclintit o mână ori un picior”, Vitoria apelează și la vrăjitoarea satului, baba Maranda „Trecu prin întuneric, pe lângă țintirim. Căsuța singură a babei Maranda trimitea fire de lumină spre vale printr-un geam cât palma. Cum se apropie de ușă, se auzi înlăuntru un fel de chelălăit ciudat al unei dihanii de pe alt tărâm. Parc-o sugruma cineva și ea se zbatea în spasmuri de moarte. Glasul blând al babei, bombănind după ușă, nu izbutea s-o liniștească.” Nici vorbele babei nu o liniștesc pe Vitoria care simte că altceva s-a întâmplat cu soțul ei „Am înțeles despre sotul dumitale, Nechifor Lipan, că a ajuns cu bine în locul acela la Dorna, unde trebuia să cumpere oi de la niște ciobani. Dar după aceea s-a găsit una cu ochii verzi și cu sprâncenele îmbinate, care s-a pus prag și nu-l lasa să treacă.”
Cu toate că manifestă o credință puternică, rugându-se la icoana sfintei Ana, tinând post și spovedindu-se, apelează în final la autorități, deoarece visele îi spuneau că Nechifor nu se va mai întoarce. Deși pare că se ghidează după semne, nu face din aceasta o practică obișnuită. Ea apelează la superstiții într-un moment crucial, când toate căile pământești par a-i fi închise. Acest paradox relevă nevoia umană de susținere în momente disperate și fragilitatea credinței în contextul unei realități ostile.